مسئولیت‌های بیمار در بیمارستان

بیماران و تمام مراجعین به بیمارستان مسئولیت‌هایی دارند و بر همین اساس مسئولین، پزشکان و کارکنان این مرکز از شما انتظار دارند جهت افزایش کارایی و اثر بخشی مراقبت‌ها و همچنین ایمنی بیمار موارد زیر را رعایت کنید:

 

  • اطلاعات کامل و دقیق در مورد مشکلات و سوابق بیماری خود را ارائه دهید.
  • فهرست داروهای مصرفی و مدارک پزشکی (آزمایش‌ها و …) را به همراه داشته باشید.
  • مسئولیت سلامت خود را بر عهده گرفته و در برنامه‌های مراقبتی با نظر تیم پزشکی مشارکت کنید.
  • با برنامه درمانی موافقت خود را اعلام کنید.
  • با کادر پزشکی، پرستاری، کارمندان و دیگر بیماران به‌صورت مؤدبانه رفتار کنید.
  • به‌صورت خصوصی یا آرام با کادر درمانی خود صحبت کنید.
  • از پزشک، پرستار و دیگر کادر پزشکی بخواهید تا به‌صورت شفاف برای شما توضیح دهند.
  • منابع اطلاعاتی (پمفلت، پوستر، سی دی و …) که در اختیار شما قرار می‏‌گیرد را به دقت مطالعه کنید.
  • در جهت تهیه منابع اطلاعاتی بیشتر (کتاب، سایت و …) اقدام کنید.
  • اگر چیزی را نفهمیدید درباره آن صحبت کنید.
  • به‌صورت فعال در تصمیم‌گیری راجع به خودتان مشارکت کنید.
  • شکایات و نگرانی‌های خود را با پزشک، پرستار یا کادر پزشکی مطرح کنید.
  • شئونات اخلاقی را رعایت نمایید.
  • از استعمال دخانیات و کشیدن سیگار داخل بخش‌ها و فضای بیمارستان خودداری شود و درصورت تمایل می‌توانید فقط در مکان‌های مخصوص، سیگار بکشید.
  • از پرداخت هرگونه وجه نقد، به غیر از سیستم (سامانه) صندوق بیمارستان خودداری کنید.
  • به منظور دریافت خدمات مطلوب درمانی و تأمین آسایش، با انتظامات و حراست همکاری لازم به‌عمل آورید.
  • برای داشتن یک محیط خصوصی و آرام، ضرورت دارد تماس با تلفن همراه، ملاقات‌های شخصی، مشاهده تلویزیون و یا روشن نمودن لامپ‌هایی که ممکن‌است موجب آزار دیگران شود را محدود کنید.
  • تلفن ضروری از بستگان و آشنایان را به پذیرش یا بخش اعلام نمایید.
  • یک نفر از بستگان یا همراهان را به عنوان همراه اصلی برای ارتباط مداوم با پزشک و کارکنان تعیین کنید. این فرد اطلاعات کسب‌شده را با حفظ اصل راز داری به کادردرمانی منتقل می‌نماید (بهتر است این فرد از بستگان درجه یک باشد).
  • مسئولیت اقلامی که در اتاق شما نگهداری می شوند، به عهدۀ خود شماست. تمام وسایل اتاق به همراه شما تحویل شده و انتظار می‌رود در نگهداری و حفظ آن کوشا باشید و آن‌ها را سالم تحویل دهید.
  • از وسایل (قیمتی و پول) خود محافظت کرده و در صورت مفقود شدن آن‌ها، بیمارستان مسئولیتی نخواهد داشت.
  • بهتر است انگشتر، ساعت، جواهر و سایر اشیاء قیمتی را در خانه بگذارید یا به نزدیکان خود جهت حفاظت تحویل دهید.
  • اگر کسی برای شما مزاحمت ایجاد می‌کند، بلافاصله واقعه را به تیم درمانی خود یا حراست (نگهبانی) گزارش دهید.
  • برای حفاظت از امور خصوصی و محرمانگی تمام بیماران، ملاقات کنندگان و کارکنان، عکس‌برداری و یا ضبط ویدیویی یا صوتی ممنوع است.
  • توجه داشته باشید که ممکن است بعضی بخش‌ها ضوابط و مقررات مربوط به خود را داشته باشند که باید آن‌ها را رعایت کنید.
    به منظور برقراری سکوت و آرامش بیماران و رعایت نظافت و بهداشت از تردد بی‌مورد در راهروها خودداری نمایید و از صحبت و خندیدن با صدای بلند خودداری کنید.
  • نظم، انضباط، احترام به کارکنان و مقررات حاکم در بخش و بیمارستان را رعایت کنید.
  • حقوق سایر بیماران و آداب معاشرت را رعایت کنید.
  • در جهت اصل امانتداری (حفظ، نگهداری و پاسداری از تجهیزات، ابزارها، فضاهای درمانی) کوشا باشید.
  • بهداشت فردی، عمومی و محیط را رعایت کنید.
  • هزینه‌های تشخیصی درمانی طبق مقررات و بر اساس صورتحساب بیمارستان تأمین کنید.
فهرست