مدیریت بیماری
حقوق بیمار
در هنگام بستری در بیمارستان لازم است نسبت به حقوق و البته وظایف خود به عنوان بیمار کاملاً آگاهی داشته باشید، این حقوق بر اساس منشور حقوق بیماران فهرست شده است و بخشی از آنها عبارتند از:
1- دریافت مطلوب خدمات سلامت، حق بیمار است.
ارائهی خدمات سلامت باید:
- شایستهی شأن و منزلت انسان و با احترام به ارزشها، اعتقادات و فارغ از هرگونه تبعیض از جمله : قومی، فرهنگی، مذهبی، نوع بیماری و جنسیتی باشد.
- با احترام به وقت بیمار باشد.
- در مراقبتهای ضروری و فوری (اورژانسی)، در سریعترین زمان ممکن و ارائه ی خدمات بدون توجه به تأمین هزینهی آن صورت گیرد. در موارد غیرفوری براساس ضوابط تعیین شده باشد.
- در مراقبتهای ضروری و فوری (اورژانسی)، در صورتیکه ارائهی خدمات مناسب ممکن نباشد، لازم است پس از ارائهی خدمات ضروری و توضیحات لازم، زمینهی انتقال بیمار به واحد مجهز فراهم گردد.
2- اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
محتوای اطلاعات باید شامل:
- ارائهی آموزشهای ضروری برای استمرار درمان.
- اطلاعات باید در زمان مناسب و متناسب با شرایط بیمار از جمله اضطراب، درد و ویژگیهای فردی و از جمله زبان، تحصیلات و… در اختیار وی قرار گیرد.
- بیمار بتواند به کلیهی اطلاعات ثبت شده در پروندهی بالینی خود دسترسی داشته، تصویر آنرا دریافت نموده و تصحیح اشتباهات مندرج در آنرا درخواست نماید.
- ضوابط و هزینههای قابل پیشبینی اعم از خدمات درمانی و غیردرمانی و ضوابط بیمه و معرفی سیستمهای حمایتی در زمان پذیرش و …
3- حق انتخاب و تصمیمگیری آزادانهی بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.
محدودهی انتخاب و شرایط تصمیمگیری درباره ی موارد ذیل میباشد:
- انتخاب پزشک معالج و مراکز ارائه کنندهی خدمات سلامت در چارچوب ضوابط و سطح یندی خدمات.
- انتخاب و نظرخواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور.
- پس از ارائهی اطلاعات، زمان لازم و کافی به بیمار جهت تصمیمگیری و انتخاب داده شود.
4- ارائهی خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار (حق خلوت) و رعایت اصل رازداری باشد.
- رعایت اصل رازداری راجع به کلیهی اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است؛ مگر در مواردی که قانون آن را استثناء کرده باشد.
در کلیهی مراحل مراقبتهای تشخیصی و درمانی، باید حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود و کلیه امکانات لازم جهت تضمین حریم خصوصی فراهم گردد. - فقط بیمار، گروه درمانی، افراد مجاز از طرف بیمار و افرادیکه به حکم قانون مجاز تلقی میشوند، میتوانند به اطلاعات پرونده بیمار دسترسی داشته باشد .
- بیمار حق دارد در کلیه مراحل تشخیصی از جمله معاینات، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد.
5- دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.
- هر بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود که موضوع این منشور است، بدون اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذی صلاح شکایت نماید.
- بیمار حق دارد از نحوه رسیدگی و نتایج شکایات خود آگاه شود.
- خسارت ناشی از خطای ارائهکنندگان خدمات سلامت باید پس از رسیدگی و اثبات، مطابق مقررات در کوتاهترین زمان ممکن جبران گردد.