چگونه انتقال خون صحیح داشته باشید؟

تزریق خون یک روش متداول پزشکی است که با استفاده از یک لوله‌ی باریک قرار داده شده در رگ، انجام می‌گیرد.

این روش می‌تواند در مواقع جراحی یا آسیب دیدگی، به جایگزین کردن خون از دست رفته کمک کند. همچنین انتقال خون می‌تواند در مواردی که بدن فرد به علت بیماری قادر به ساخت سلول‌های خون نمی‌باشد مورد استفاده قرار بگیرد.

دلایل انجام

افراد ممکن است به دلایل زیادی نیاز به دریافت خون داشته باشند. دلایلی مانند جراحی، جراحت و آسیب دیدگی، بیماری و یا اختلالاتی که منجر به خونریزی می‌شوند.

خون از اجزاء متعددی تشکیل شده است که عبارتند از:

– گلبول‌های قرمز که وظیفه‌ی حمل اکسیژن و کمک به دفع مواد زائد را بر عهده دارند.

– گلبول‌های سفید که وظیفه‌ی دفاع از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا را بر عهده دارند.

– پلاسما که قسمت مایع خون می‌باشد.

– پلاکت‌ها که به لخته شدن خون کمک می‌کنند.

وقتی بخش‌های مختلف از خون جدا می شود، نتایج حاصل از این فرآیند، فراورده های خونی نامیده می‌شوند. در اکثر موارد، بیماران گلبول‌های قرمز، پلاکت‌ها، پلاسما دریافت خواهند کرد. محصولات خونی دیگر در موارد خاص استفاده می‌شود.

محققان درحال تلاش برای ساخت خون مصنوعی هستند که تا کنون جایگزین مناسبی برای خون انسان پیدا نشده است.

عوارض احتمالی

انتقال خون به طور کلی به عنوان یک روش امن با مزایای مهم محسوب می‌شود. برخی از بیماران که محصولات خونی دریافت می‌کنند، گاهی اوقات ممکن است واکنش های آلرژیک (حساسیتی)، تب، لرز، و یا دیگر عوارض نادر را بروز دهند. این خطرات در طول فرایند رضایت آگاهانه برای انتقال محصول خونی، توضیح داده خواهد شد.

محصولات خونی عمدتاً از خون اهدا شده توسط داوطلب سالم آمده است. سایت‌های کمک کننده و اهدای خون در جامعه، واحدهای خون کامل را از اهدا کنندگان جمع آوری می‌کنند. اهدا کنندگان به دقت غربالگری می‌شوند.

آمادگی قبل از مداخله

خون فرد متقاضی پیش از تزریق خون به منظور تعیین گروه خونی و دیگر موارد مورد نیاز آزمایش می‌شود، زیرا مهم است که خون فرد اهدا کننده و خون فرد دریافت کننده با هم مطابقت داشته باشند.

در صورتی‌که قبلاً به انتقال خون واکنش نشان داده‌اید، حتما به پزشک یا فرد مسئول انتقال خون اطلاع دهید.

تزریق خون ممکن است بین یک تا چهار ساعت طول بکشد که این مسئله به نوع فرآورده‌ی مورد نیاز بستگی خواهد داشت.

گاهی پیش از انجام عمل جراحی ممکن است خون از خود فرد گرفته شود.

روش انجام

یک خط تزریق درون وریدی با استفاده از سوزنی که به یکی از رگ‌های خونی متصل می شود، برای شما قرار داده می‌شود. خون اهدایی که در یک کیسه‌ی پلاستیکی نگهداری می‌شود، از طریق خط تزیق وریدی، به جریان خون انتقال می‌یابد. یک پرستار در طول انجام این روش، فشارخون، دما و ضربان قلب را تحت نظارت قرار می‌دهد. در صورت بروز هریک از علائم زیر به سرعت وی را مطلع سازید:

– تب

– تنگی نفس

– لرز

– خارش غیر معمول

– درد پشت یا قفسه سینه

– احساس ناراحتی و بروز مشکل

نتایج قابل انتظار

سوزن و خط تزریق وریدی از فرد متقاضی جدا می‌شود. ممکن‌است در اطراف ناحیه ورود سرنگ، اندکی کبودی ایجاد شود که با گذشت زمان از بین خواهد رفت.

مراجعه به پزشک

در صورت بروز علائمی مانند تنگی نفس، درد کمر یا قفسه سینه و یا علائم نگران کننده‌ی دیگر به سرعت به پرستار یا پزشک اطلاع دهید.

فهرست